Blog14 april 2024

7 misvattingen over VoIP

Bellen via internet
Image

VoIP biedt bedrijven veel voordelen, zoals voordeliger bellen en ongekende flexibiliteit. Toch zijn er nog steeds bedrijven die de overstap niet hebben gemaakt. Dit komt deels door enkele misverstanden over hosted VoIP. Hieronder bespreken we zeven veelvoorkomende misvattingen. Na het lezen zul je zien dat de misvattingen over VoIP eigenlijk heel erg meevallen.

1. Slechte geluidskwaliteit

Een veel voorkomende misvatting over VoIP is dat de geluidskwaliteit slecht zou zijn. Dit klopt niet. VoIP kan juist betere geluidskwaliteit bieden dankzij de digitale technologie. In vergelijking met traditionele analoge lijnen, kan VoIP gesprekken in HD-kwaliteit leveren. Wat je nodig hebt, is een betrouwbare internetverbinding met voldoende bandbreedte. Met deze basis kunnen je telefoongesprekken helder en van hogere kwaliteit zijn.

2. Complexe en tijdrovende installatie

Het kan misschien intimiderend klinken om de hele technische infrastructuur van je bedrijf te reorganiseren. Maar in de praktijk valt het altijd enorm mee. De installatie is vaak eenvoudig en vereist minimale technische kennis. Bovendien leveren wij onze VoIP-toestellen vooringesteld, dus het is echt Plug & Play. Ons supportteam neemt contact met je op om de instellingen helemaal naar jouw wens te maken. Als je je eigen nummer wilt behouden, helpen we je ook met de nummeroverdracht. Daarna kun je meteen bellen en gebeld worden! Natuurlijk kun je ook kiezen voor een nieuw nummer als je dat liever hebt.

3. Exclusief bruikbaar op de PC

In de begintijd van online telefoongesprekken werd vaak de PC gebruikt. Maar dat is inmiddels verleden tijd. Tegenwoordig kun je het internetsignaal eenvoudig naar een vast telefoontoestel of smartphone laten lopen. Zo kun je gewoon bellen met een VoIP-telefoon, net zoals je gewend bent met een traditionele telefoon.

4. Onbereikbaar noodnummer

Het is een misverstand dat je met VoIP niet naar 112 kunt bellen. VoIP-telefonie biedt echter dezelfde mogelijkheden als een analoge telefoonlijn. Of je nu naar internationale nummers of naar noodnummers wilt bellen, alles is bereikbaar, inclusief 112. Het is wel belangrijk om te weten dat de 112-centrale je locatie bepaalt op basis van je netnummer. Als je belt met een 088-nummer of een ander netnummer dan waar je gevestigd bent, geef dit dan duidelijk aan wanneer je 112 belt.

5. Verlies van telefoonnummer

Ook als je overstapt naar een VoIP-provider, kun je gewoon je vaste telefoonnummer behouden. Net als wanneer je met analoge telefonie overstapt naar een andere provider. Het is zelfs verplicht om de mogelijkheid van nummerbehoud aan te bieden!

6. Hoge prijzen

VoIP gebruikt modernere technologie dan analoge telefonie, maar dat betekent niet dat het duurder is. De overstap kost natuurlijk iets, omdat je soms nieuwe toestellen moet aanschaffen. Maar je bespaart zoveel op de maandelijkse kosten, vooral bij internationale gesprekken, dat je de investering gemiddeld al na een jaar hebt terugverdiend.

7. Nog in de kinderschoenen

VoIP is geen nieuw idee; de technologie bestaat al sinds 1990. In de tussentijd is het enorm gegroeid en volwassen geworden. Je hoeft dus niet bang te zijn voor kinderziektes als je overstapt naar VoIP-telefonie. Sterker nog, 55% van de MKB-bedrijven in Nederland gebruikt het al!

Heb je je door een van de bovenstaande misverstanden laten tegenhouden? Dan zul je blij zijn om te horen dat je je daar geen zorgen over hoeft te maken. Neem gerust contact met ons op als je nog vragen hebt. Bij Hallo bespreken we graag hoe VoIP ook jouw onderneming vooruit kan helpen.

Image

Hosted VoIP

Wil je als ondernemer geen hoge investeringen in een fysieke telefooncentrale en het onderhoud en de beveiliging ervan? Dan is Hosted VoIP de ideale oplossing. Je medewerkers bellen via de cloud en je beschikt over een virtuele telefooncentrale in ons beveiligde datacenter. Gebruik je Microsoft 365? Dan beschik je met een slimme belapplicatie over vergelijkbare mogelijkheden.

Meer weten?

Bel ons voor een vrijblijvend oriënterend gesprek. Je kunt ons bereiken via 088 25 50 100. Word je liever gebeld? Dat kan ook. Vul hier het formulier in om een afspraak te maken. Dan bellen wij jou wanneer het jou uitkomt.

Over de auteur

Jeremy van den Heuvel

Contentmanager

Author
Deel dit bericht via